חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עיצוב בתים פרטיים

עבור רבים מאיתנו, בית פרטי הוא החלום האולטימטיבי. בכדי להגשים את החלום של בתים פרטים נדרש ליצור מרחב אסתטי ופונקציונאלי המקשר בין חוץ לפנים, שנוח ונעים לחיות בו, והמתוכנן על בסיס סגנון עיצוב מועדף. על מנת ליצור מרחב שכזה יש צורך בכישורים מקצועיים הולמים של מעצב פנים מנוסה.

גם יפה וגם יעיל

כאמור, עיצוב פנים הוא מה שאפשר לקרוא לו בשפה מקצועית: ‘אומנות שימושית’. כלומר, אנחנו לוקחים כלים מעולמות האסתטיקה והאומנות ומשתמשים בהם כדי להשיג שתי מטרות:

  1. אסתטיקה
  2. מתן מענה פרקטי בכדי לשפר את איכות החיים של דיירי הבית

עיצוב בית פרטי נדרש בשילוב נכון של פונקציונאליות ואסתטיקה. כך למשל, לא משנה כמה המטבח מרהיב וייחודי בעיצובו, אם לא נוח לבשל בו, לנקותו או לאכול בו, ואם אין בו מספיק פתרונות אחסון ונקודות חשמל ומים, ברור שהוא לא ישביע את רצון בעליו. דבר זה נכון לכל חלל ומרחב בבית, בין אם מדובר בסלון, חדר שינה, חדרי ילדים ומרפסת.

בנוסף, פרקטיות ואסתטיקה נדרשות לבוא לידי ביטוי בניצול מרבי של המרחב, באופן הרמוני ויעיל, מתוך ראייה הוליסטית כוללת וירידה לפרטי הפרטים. זאת בנוסף לשמירה על מרחב פרופורציונאלי ומאוזן, עם סגנון עיצוב מוביל, שמותאם למאפייני וצרכי בעלי הבית כמו מספר נפשות, אורח וסגנון חיים וכדומה.

מעבר לכך, עיצוב בית נדרש להיות גם יעיל וחסכוני בצריכת האנרגיה שלו, למשל באמצעות ניצול נכון של אור טבעי ופיזור יעיל ופרקטי של גופי תאורה. עיצוב יעיל של בית ניכר גם בתכנון חכם של פתרונות אחסון הלוקח בחשבון גם צרכים עתידיים, ויכול אף להכיל מערכות בית חכם המסייעות בניהול נכון של מערכות שונות, לרבות מערכות הצללה, תאורה, אבטחה, מיזוג, גינון ועוד.

כדי שהעבודה תתנהל על הצד הטוב ביותר, עלינו לשאול את עצמנו מספר שאלות לפני שנצא לדרך. העבודה מול מעצב פנים מקצועי לאורך עיצוב בית פרטי, נועדה לתת מענה לצרכים של הלקוח במישור הפונקציונאלי ובמישור הרגשי. בסופו של יום, אתם משקיעים משאבים גדולים וחשובים בעיצוב הבית שלכם ומגיע לכם ליהנות מהתוצאה הסופית גם בשנים שעוד יבואו.

עיצוב בתים פרטיים
עיצוב חוץ בית פרטי. קרדיט : עמי ברמי

ראשית, נתחקה אחר טעמו של הלקוח

חכמים מאיתנו אמרו: ‘על טעם וריח אין מה להתווכח’. מי שעתידים להתגורר בבית אותו אנחנו מעצבים כעת, אלו אתם, הלקוחות. עיצוב פנים לבית פרטי חייב לעשות שימוש באלמנטים שישקפו את טעמו של הלקוח לאורך כל הדרך. זה מתחיל בבחירה נכונה של חומרי גלם שיהדהדו את הסגנון העיצובי בו בחר הלקוח וממשיך בשימוש בפריטי נוי ואלמנטים נוספים שיתנו תחושה של ‘טעם אישי’ או מעין ‘טביעת אצבע’ .

נעמיק בהכרת הסביבה הקרובה

עיצוב פנים של בתים פרטיים לא יכול להתעלם מהמרחב החיצוני לבית כביכול, אבל זה שנמצא בשטח הלקוח. החצר היא חלק בלתי נפרד מהבית, כך גם המרפסת וכן הלאה. היכרות עם הסביבה הקרובה כוללת בחינה של תנאי מזג האוויר המאפיינים את האיזור בו ממוקם הנכס. לצורך העניין, אם אנחנו יודעים כי החצר פונה למערב, נדע להתאים הצללה אסתטית שתאפשר לדיירים לבלות בחצר בשעות אחר הצהריים. במקרה אחר, אם הנכס ממוקם באיזור בו יורדים משקעים משמעותיים בחודשי החורף, נרצה אולי ליצור מערכת מיוחדת שתאסוף את מי הגשמים בכדי למחזרם להשקיית  הגינה וכן הלאה. כמובן, הסביבה הקרובה יכולה לתת לנו השראה ולהכתיב את הקו העיצובי המלווה את תהליכי הבניה והעיצוב.

מה זו בניה ירוקה ואיך היא משפרת את איכות החיים

בהמשך לאמור לעיל, הרי שאנחנו רואים עליה בפופולאריות של ‘בניה ירוקה’. מה היא בניה ירוקה? מדובר על האופן בו אנחנו יכולים לתכנן את הנכס כך שנעשה שימוש מירבי במשאבים הקיימים לטובת הפקה של אנרגיה. זה אולי נשמע קצת מורכב, אבל האמת היא כי הכל די פשוט. למשל, אם אנחנו בוחנים את השטח בתהליכי עיצוב פנים לבתים פרטיים ואנחנו רואים כי בשעות אחר הצהריים רוח נעימה מגיעה מהמערב. אנחנו יכולים ליצור מערכת של פתחים בכיוון מערב, שתכניס אוויר צח וקרירות לתוך הבית. כך, נצמצם את השימוש במזגן ובמכשירים המיועדים לקירור הבית. זו כמובן דוגמא אחת מיני רבות. כאמור, אנחנו יכולים להשתמש בצורה נבונה במי הגשמים, לנצל את קרני השמש ועוד. כלים מקצועיים של בניה ירוקה רלוונטים הן בעיצוב בתים רחבי ידיים ובן בתהליכים של עיצוב בית פרטי קטן. הכלים הללו כמובן תורמים לסביבה ולכדור הארץ ולא פחות חשוב מכך, יחסכו לכם לא מעט כסף בעתיד.

שילוב בין חוץ לפנים בבית פרטי

ההבדל העיקרי בין עיצוב דירות לבתים פרטיים הינו בתוספת של המרחב החיצוני. תוספת זו דורשת לתכנן מרחב היוצר דיאלוג הרמוני בין חלליו הפנימיים והחיצוניים, עם קשר הדוק בין שני החללים. בהיבט האסתטי הבית נדרש לסגנון עיצוב אחיד בכל חלליו, עם השפעה הדדית של החוץ על הפנים ולהיפך. מבחינה פרקטית יש להפוך את המרחב החיצוני לשימושי על ידי קישורו הנכון לבית. זאת לצד ניצול אלמנטים שונים במרחב החיצוני לטובת המרחב הפנימי, כמו אור טבעי, זרימת אוויר, הצללה טבעית וכדומה.

עיצוב בתים פרטיים
קרדיט : עמי ברמי

איך אנחנו בוחרים חומרי גלם

כמו שאמרנו, המטרה בעיצוב בתים פרטיים היא מצד אחד לתת מענה אסתטי העונה לטעמו של הלקוח, מהצד השני, אנחנו כל הזמן נשאל את עצמנו האם הבחירה שלנו עולה בקנה אחד עם המישור הפרקטי. כשנבחר חומרי גלם לעיצוב הרצפה במטבח למשל, נשאל את עצמנו איזה סוג של משפחה מתגוררת בנכס. לצורך ההמחשה, אם בבית מתגוררים ילדים קטנים, לא נבחר בפרקט טבעי לריצוף המטבח. מתוך ההבנה כי במקרה הזה קשה לשמור על הרצפה נקייה ולמנוע נזקים שישפיעו על מראה העץ גם בעתיד. אנחנו כמובן נשים דגש על מסגרת התקציב המוגדרת מראש על ידי הלקוח.

נשים לב למפלסים בתוך הבית

בדרך כלל, בתים פרטיים כוללים חללים רחבי ידיים יחסית, בהם ממוקמים המטבח, הסלון וכן הלאה. שימוש נכון במפלסים השונים יצור חיץ בין חללים שונים, וכך יעצים את היכולת שלנו לשחק עם המרחב בצורה ורסטילית. קיימות אינספור דרכים שונות לעיצוב מרכז הבית והאמת היא כי כאן מתחיל הכיף האמיתי.

צבע הוא עולם ומלואו

העולם שלנו מלא בצבע והוא משפיע גם על תהליכים של עיצוב הבית הפרטי. בדרך כלל נרצה לבחור פלטת צבעים מסוימת הכוללת מגוון של צבעים המתכתבים אלו עם אלו, אותם נטמיע במקומות שונים בתוך החלל. למשל, אם אנחנו רוצים לעצב את הסלון בצבעי פסטל, נוכל להניח כרית נוי בגוונים תכולים עם פס צהוב ולתלות תמונה בה הצבע הדומיננטי הוא צהוב גם כן. העין שלנו מחפשת הרמוניה. החכמה היא למצוא דרכים יצירתיות לחבר בין אלמנטים שונים בחדר לכדי יצירה אחת. גם במקרה הזה, אנחנו נדרשים לבחור בתוך מגוון עצום של אפשרויות. תהליך היצירה הוא החלק המהנה ביותר.

החדרים הדומיננטיים בבית והטיפול הנכון בהם

אמנם, עיצוב הבית הוא יצירה אחת, אבל בתוכה יש פרטים רבים. כאן יש כמה טיפים רלוונטיים לכל אחד מהחדרים החשובים בבית הפרטי:

חדר השינה:

דווקא בעידן הנוכחי אנחנו צריכים לראות איך אנחנו מייצרים חווית שינה טובה ואיכותית, המצליחה לנתק את בעל החדר מהעולם המטורף בחוץ. בדרך כלל נרצה להשתמש בחומרי גלם ובצבעים המעניקים תחושה של ‘שקט בעין’. כולנו עמוסים במידע העובר אלינו דרך מסכים חכמים. בחדר השינה אנחנו נעשה מה שאפשר כדי לחזור אחורה, לחוויה אינטימית ופרטית.

הסלון:

הסלון הוא הלב הפועם של הבית, בין אם מדובר על עיצוב בית פרטי קטן או על עיצוב פנים של בית פרטי רחב ידיים. בסלון נממש חלק נרחב מהטעם העיצובי של הלקוח. זאת משום שהסלון כמובן משמש גם בתור סוג של ‘כרטיס ביקור’. שם אנחנו מארחים ושם אנחנו מבלים עם בני המשפחה שלנו. הסלון מעניק מענה פונקציונאלי כמובן. שם נשלב פריטים שיאפשרו לשוהים בחלל ליהנות מצפייה משותפת בטלוויזיה או מארוחת ערב משפחתית סביב השולחן בחדר האוכל הסמוך.

המטבח:

הקהל הישראלי אוהב לבשל. לכן, המטבח נחשב גם כאן לחלק מהלב הפועם של הבית אלא שבמקרה הזה, אנחנו מדברים על חלל שצריך לתת מענה פונקציונאלי ברמה גבוהה אף יותר. הדבר יתבטא ביצירה של חללי איחסון מרובים, הקמה של משטחי עבודה נוחים וכן הלאה.

חדר העבודה:

בשנים האחרונות עוד ועוד עובדים שכירים ועצמאיים עוברים לעבוד מהבית. היום כמעט בכל בית פרטי נעצב חדר עבודה נעים ונוח. אנחנו נשים דגש על יצירה של סביבה בה אפשר להתרכז מצד אחד ומהצד השני, נקפיד על אסתטיקה וסדר, אשר יהפכו את העבודה בבית ליעילה ממש כמו במשרד.

סגנונות מובילים של עיצוב בתים פרטיים

 בימינו עיצוב בתים פרטיים מוצע בסגנונות שונים. העיקריים שבהם הינם:

סגנון כפרי

בית פרטי בסגנון כפרי מאופיין בחזות טבעית שעושה שימוש רב בחומרים טבעיים כמו עץ, אבן וברזל, בדרך כלל ברמת עיבוד גסה ומחוספסת. כמו כן סגנון זה מאופיין בגוונים טבעיים של חום ושמנת, בעבודות פרזול גלויות לעין, בתאורה רכה ובמרחב חיצוני ופנימי שופע בצמחייה.

סגנון מודרני

בתים פרטיים בעיצוב מודרני ניכרים בחזות נקייה ואלגנטית, עם קו ישר ומרחב פתוח, מואר ומרווח. כמו כן בסגנון זה נעשה שימוש במשטחי צבע אחידים ניטראליים כמו לבן ואפור עם נגיעות עזות של צבע. בנוסף נעשה שימוש במשטחי חומר חלקים, אחידים ועכשוויים כמו זכוכית ואלומיניום.

סגנון קלאסי

בתים בסגנון קלאסי שואבים השראה מאירופה והם מאופיינים בחזות מהודרת, מלאה באלמנטים דקורטיביים שונים כמו נברשות קריסטל ופיתוחי עץ. כמו כן בסגנון זה שולטים גוונים בהירים של לבן ושמנת, עם נגיעות של זהב, והוא משלב בתוכו פריטי ריהוט וטקסטיל עשירים בדוגמאות מעולם הצומח והחי.

סגנון מודרני קלאסי

שילוב של סגנון מודרני וקלאסי מוביל ליצירת מרחב בהיר ופתוח, עם ריהוט יוקרתי ואלגנטי, בדרך כלל בגוונים בהירים כמו לבן ושמנת.

סגנון רטרו

סגנון עיצוב השואב השראה מעשורים קודמים של המאה העשרים, בעיקר משנות החמישים, השישים והשבעים. עיצוב בסגנון רטרו הוא עיצוב המשתמש באופן יצירתי בסגנון היופי הקליל והמרגש שהיה נפוץ באותם שנים. הסגנון משדר געגועים לעבר ורצון להחזיר את האווירה הביתית שהייתה אז תוך הדגשת החיבור אל הפשטות.

סגנון סקנדינבי

סגנון עיצוב המשלב בין כפרי למודרני, העושה שימוש רב בעץ בהיר, בעיבוד מעודן עם קו נקי, ישר, בהיר ופתוח.

טרנדים בעיצוב בית פרטי

לצד הסגנונות השונים ניכרים בארץ גם טרנדים בעיצוב של בתים פרטיים. ניתן להבחין בטרנדים הבאים לדוגמא:

בתים חכמים

הקידמה ניכרת בשילוב מערכות של בית חכם בבתים פרטיים. מערכות מתקדמות אלו מאפשרות שליטה במערכות שונות בבית וניהולן באופן נכון וחסכוני. 

בין היתר בית חכם יכול לשלוט מרחוק או מראש בהפעלת גופי תאורה, תריסים, סוככים, וילונות, מערכות שמע, מערכות מיזוג, שערים ודלתות, מערכות אבטחה, מערכות השקיה ועוד. 

הגדלת מפתחים

אם בעבר בתים תוכננו עם חלונות קטנים הרי שבימינו קיימת העדפה לתכנון בתים פרטיים עם הרבה מפתחים גדולים, חלונות, דלתות ותריסים עבור כל חללי הבית, לרבות מטבח, חדרי שינה, סלון וכדומה. 

מפתחים אלו מגבירים חדירה של אור ואוויר לבית וכך חוסכים בהוצאות על צריכת אנרגיה. בנוסף מפתחים גדולים מספקים את הקשר בין החוץ לפנים ע”י כך שמאפשרים לנוף ולסביבה החיצוניים לחדור למרחב הפנימי ולתרום לעיצובו. 

תקרות גבוהות

בתים פרטיים רבים מתוכננים בימינו עם תקרות יחסית גבוהות התורמות למיזוג הבית ומעניקות למרחב תחושה מרווחת ופתוחה. כמו כן בית עם תקרה גבוהה מאפשר ליצור מפתחי חלונות ומרפסות גדולים יותר עם חדירה מרבית של אור ואוויר.

כניסה לבית

בימינו מעצבים רבים מבינים את חשיבות המבואה לבית שמספקת מרחב המקשר בין החוץ לפנים, ומשפיעה על הרושם הראשוני של הנכנסים לבית. 

לכן קיימת מגמה לתכנן ולעצב מבואות מרווחות ונוחות, הכוללות אלמנטים פרקטיים כמו מתלה לבגדים ותיקים, מראה, קונסולה קטנה, מקום לנעליים וכדומה.

מרפסות פרטיות

בבתים רבים החלו לגלות את היתרונות של מרפסת פרטית היוצאת מחדרים שונים, כמו מרפסת מחדר שינה או מרפסת פרטית בקומה שנייה של הבית, המעניקה מרחב אישי למנוחה ולרוגע באוויר הפתוח.

בריכת שחייה

העלייה באיכות החיים לצד הוזלת עלויות הובילה לביקוש גובר לבריכות שחייה בחצר הבית, המספקות מענה הולם לשדרוג רמת החיים ופעילות גופנית מועדפת בעונה החמה.

בית ירוק

עליית המודעות לאיכות הסביבה ניכרת בביקוש לבית פרטי ירוק, בריא וחסכוני בצריכת אנרגיה. זהו בית העושה שימוש בחומרים לא מזהמים וממוחזרים, חומרים ברי קיימא, בניצול משטרי רוחות ואור טבעי, יצירת מערכות של מים אפורים למחזור ועוד.

גינות מטופחות

ניצול איכות המרחב החיצוני ניכרת בתכנון חצרות וגינות באופן חכם ויעיל, המותאם למיקום הבית ואורחות חיים של בעליו. ניצול כזה ניכר למשל בתכנון גינות עמידות חסכוניות בצריכת מים, בתכנון חכם ונכון של מערכות השקיה, ניקוז ותאורה, ביצירת פינות הסבה ואירוח נוחות, ועוד.

מאז ומעולם עיצוב פנים השפיע על הנפש האנושית

עוד בימי העידן העתיק, בני האדם הושפעו מסביבתם הקרובה. כיום אנו יודעים, כי עיצוב פנים מקצועי יכול להפוך את החיים שלכם לנעימים ולנוחים יותר.

זה הזמן ליצור קשר עם בעל מקצוע ולממש את החלום שלכם. פנו אלינו לתיאום שיחה ללא תשלום.

חצר מונגשת

רוצה שהבית יתאים את עצמו אליך?

למידע נוסף מלא/י פרטים

לשיחת ייעוץ ראשונית